Ik heb vervolgens van een zeer gezellige lunch genoten in een piepklein kamertje met zeven leerkrachten. Vele mzungu-grappen gingen over de tafel onder het genot van witte bonen met saus over een stijve brij van maismeel (zogenaamde poche). Deze manier van lunchen past meer bij de school en ik besloot om me voortaan voor de lunch niet meer te laten leiden naar en door de Sister.
Er werken inmiddels twee computers voor de zeven leerlingen die het computeronderwijs volgen. Met mijn laptop erbij, kan er redelijk geoefend worden.
De meiden die computeronderwijs volgen, worden klaargestoomd voor een kantoorbaan. G. heeft aangegeven dat er behoefte is aan instructies over gebruik van internet. Het gaat om de basis die nodig is om je te kunnen redden in bijvoorbeeld een internetcafé. Er zijn vele, kleine internetcafeetje in en rondom Mukono. Ik heb een aantal lessen over internet, e-mail en social media (Facebook!)uitgewerkt en opper G. het plan om als besluit van deze lessen de meiden mee te nemen naar een internetcafé. G. vind het een tof plan en wil er graag aan meewerken. Als we het rond hebben, zoals het regelen van toestemming van de Sister, vervoer, kosten etc. zullen we het de meiden voorstellen.
Als ik mijn eerste les geef over internet, zitten er ’s middags ineens 15 leerlingen in plaats van 7. Ik weet niet waar ze ineens vandaan komen, maar blijkbaar prikkelt het onderwerp internet de nieuwsgierigheid. Alleen mijn laptop heeft een internetverbinding en als de verbinding niet tot stand wil komen, breekt het zweet me aardig uit. 15 hoopvolle gezichten op 1 laptop gericht en dan als enig beeld: Server not found. Uiteindelijk komt er, hoewel zeer traag, toch nog een website tevoorschijn en kan er nog wat geoefend worden met Google.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten