maandag 11 oktober 2010

Computer lesprogramma's

Vanmorgen werd ik met de auto opgehaald door Sister Mathias. Ze bracht me, iets buiten Mukono, naar de St.Maria Goretti Girls Training School. Er worden zo'n 80 meisjes opgevangen. De meesten slapen er ook. Ik zag zeer kleine kamertjes waar veel stapelbedden stonden en nauwelijks bewegingsruimte. De klaslokalen zagen er ruim en netjes uit. Er worden allerlei activiteiten geboden die erop gericht zijn om de meiden een vak te leren. Zodoende krijgen ze meer kans op een betaalde baan. Ik zal wat foto's uploaden van de verschillende klassen en er bij schrijven wat ze er doen.

Het computerlokaal was een heel klein hokje. Er staan 5 computers waarvan er twee werken. De meiden die de computerlessen volgen, worden klaargestoomd voor een kantoorbaan. De computerleraar, Geoffrey, is iemand die veel kennis in huis heeft Hij heeft certificaten gehaald van alle Officeprogramma's. Maar is wel gefrustreerd in de apparatuur waar hij mee moet werken. Daar kon ik inkomen toen hij de 2 pc's wilde opstarten. Hij lag wel een kwartier onder de tafel om de kabels aan te sluiten. En daarna wachten, wachten voordat er beeld kwam. Het netwerk van VNN is er heilig bij.. Maar wat er uiteindelijk tevoorschijn kwam, viel niet tegen (Windows XP en Office 2003). Er is wel grote behoefte aan toegankelijke lesprogramma's. En daar kan ik waarschijnlijk een goede rol in vervullen. Ik ga er a.s. woensdag weer naar toe. We gaan dan gezamenlijk aan de slag met het opstellen van lesprogramma's.

Daarna werd ik met de auto naar YMCA gebracht door een leraar. Ik word als een koningin behandeld. En dat voelt onwennig en maakt de kloof tussen blank en zwart extra voelbaar.
Ik had afgesproken op YMCA om de computerleraren te ontmoeten. Maar die waren er niet....file, of andere problemen. Ik besloot te wachten en werd hartelijk opgenomen door een groep leraren. En vervolgens uitgenodigd om met hen de lunch te gebruiken. In een leslokaal werden allerlei potten en pannen binnengebracht en borden werden opgeschept. Ik voelde me nogal ongemakkelijk omdat er geen bestek bij geleverd werd. Dat werd meteen opgemerkt en zo zat ik als enige tussen zo'n 25 leraren met een lepel te eten.
Aan het eind van de middag arriveerde de computerleraar uiteindelijk. Hij was bij de tandarts geweest.... Ik had een leuk gesprek en ook hier weer veel behoefte aan lesprogramma's, zowel digitaal als in print. En trainingen in het leren omgaan met internet. Ze zijn erg aan het lobbyen om de directeur zover te krijgen dat hij een internetverbinding gaat realiseren. En met mijn komst, denken ze dat de baas daar nu snel warm voor zal lopen.

1 opmerking:

  1. Hoi Jacky,
    De verhouding computerkennis versus computermateriaal lijkt daar 1-1 te staan. Als je het van dichtbij bekijkt is het misschien anders.
    Wij hebben er als westerlingen met vallen en opstaan toch redelijk slim aan gedaan om met bestek te eten. Het lijkt inderdaad beter om niet weer onhygiënische gewoonten aan te nemen.
    Hou je haaks.

    BeantwoordenVerwijderen