zaterdag 9 oktober 2010

De sisters en YMCA

Vandaag twee kennismakingsgesprekken gehad. Twee mensen (een sister en een brother) van een katholieke meisjesschool kwamen me opzoeken in het guesthouse. Twee bevlogen Ugandezen die een initiatief zijn gestart voor meisjes die in moeilijke omstandigheden zijn opgegroeid. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd zoals naaien, haar kappen en computereducatie. De activiteiten worden aangeboden teneinde de meiden, het zijn er nu ongeveer 50, iets mee te kunnen geven voor hun verdere ontwikkeling en hun kansen voor betaalde arbeid te vergroten. De sister en brother keken me zo hoopvol, zo vol verwachting aan dat ik er ook verlegen van werd en me afvraag of ik hun verwachtingen waar kan maken.
Ik sprak met hen af hun project te bezoeken. A.s. maandag komt de sister me halen met haar auto!

Vervolgens ben ik naar de stad gegaan waar de YMCA zetelt. Ze hebben een heel groot complex en er zijn ongeveer 800 studenten. Hun leeftijd is tussen de 15 en 24 jaar. En ook hier wordt geprobeerd om de jongeren meer skills te geven. Ze hebben wel basisonderwijs gehad maar deze groep jongeren kreeg geen mogelijkheid om verder vervolgonderwijs te volgen. De YMCA presenteert een programma waarin in twee jaar de jongeren klaargestoomd worden om, als ze het willen, naar de universiteit te kunnen. Een onderdeel in het studieprogramma is computeronderwijs. Er zijn twee leerkrachten en 8 computers.

Ook met hen heb ik afgesproken om komende maandag kennis te maken met de leerkrachten. Ik wil graag zien over welk materiaal ze beschikken en welke lesmethode ze gebruiken.

En verder heb ik, ondanks de mankementen, het filmpje op YouTube laten staan. Let wel, tekst en beeld lopen helaas niet synchroon.

3 opmerkingen:

  1. Dat begint er dan toch op te lijken! Daarvoor ben je er naar toegegaan. Genieten en ook nuttig bezig zijn.

    perfect

    Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hujambo Jacky,
    Het lijkt er op dat er genoeg werk voor je is. Als je zo door gaat kan je als nieuwe allochtoon met een paar autochtonen werken om alles uit te voeren.

    Je hebt met uploaden en downloaden nog vele gigabytes te gaan. Nou ja, je moet maar kijken wat je doet. Belangstelling voor foto's etc. is er wel zeker. Maar na afloop van je reis kan je die natuurlijk ook laten zien.
    Veel liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He superleuk om even je omgeving te zien

    BeantwoordenVerwijderen