zondag 24 oktober 2010

Eddy Kenzo in concert

Al weken heeft Marion, manager van het guesthouse, het over het concert dat zal plaatsvinden in een bar in Mukono: Eddy Kenzo, een welbekende artiest hier in de regio. En in zijn nieuwste videoclip laat hij een nieuwe dans zien. Menig Ugandees ziet reikhalzend uit om dat live te zien.

Met de steeds groter groeiende groep volunteers, met name Nederlanders, die hier verblijven op Besaniya trekken we er per boda op uit. Volgens Marion moeten we er om 8 uur wel zijn. Het concert zal plaatsvinden op een dakterras, midden in Mukono. Bij de ingang controle en mannen met guns. Maar de controle is niet indrukwekkend. Als de vrouw die me fouilleert, mijn zakken voelt, krijg ik een waarschuwing dat ik op mn hoede moet zijn voor zakkenrollers, die het vooral op mobiles hebben gemunt.

Om een uur of negen zijn er al aardig veel mensen. Af en toe verschijnt er iemand op het podium om een Afrikaans playbackje te performen. Verder is er weinig sfeer, iedereen kletst maar wat en drinkt een colaatje, grolschje of een nile (Ugandees bier). Van overmatig alcoholgebruik (ja VNN, ik blijf het in de gaten houden) heb ik tot nog toe nauwelijks iets ontdekt. Niet in clubs en ook niet op feestjes.
In tegenstelling tot de club waar we vorige weekend waren, zijn er weinig ritmische bewegingen onder het publiek te zien. Om een uur of half 1 is er nog steeds geen Eddy Kenzo. Een deel van de Besaniyaclub wil naar huis. Alhoewel ik nieuwsgierig ben naar de man en wat hij teweeg zal brengen in het publiek, sluit ik me toch maar aan bij de eerste groep vertrekkers. De volgende morgen hoor ik dat Kenzo toch is komen opdagen. Maar het verwachtte spektakel bleef uit. Dat is dan weer een opluchting want je zal maar iets missen hier....!

3 opmerkingen:

  1. Ik vraag me af Jacky, dat jij wel toekomt aan het tekenen van de mandala's? Daar ben je ws veel te druk voor. Wel te gek hoor wat je allemaal meemaakt.
    Liefs Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bets, je hebt t goed begrepen: van mandela's inkleuren komt het nog niet. En ook de meegenomen Dwarsliggers zijn nog niet opengeslagen. Het 'boek' Afrika dat zich voor me opent, neemt me nog teveel in beslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de videoclip van Eddy Kenzo beluisterd. Best wel opzwepende muziek. Als ik erbij zou staan, zou ik niet stilstaan, maar zo dansen als die afrikanen dat kunnen, kan ik niet.
    Pikken die afrikanen dat,dat hij zo laat komt. Moet je hier eens proberen. Nederland zou te klein zijn.
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen