zaterdag 16 oktober 2010

Computerles in Katega

Een volgend project waar ik iets ga ondernemen, is de community Katega (bij Kabembe). Geoffrey, universitair docent mediaproducties, wil iets opzetten voor locale jongeren. Hij heeft een sterke overtuiging dat het leren omgaan met computers de hoogste prioriteit moet hebben bij jongeren om hun kans op werk te vergroten. Geoffrey nodigde me uit om hem te helpen iets van de grond te krijgen in zijn directe woonomgeving. Het werd mij niet geheel duidelijk waar de eerste introductiebijeenkomst zou plaatsvinden. En ook niet wie daarbij aanwezig zouden zijn. De bodaboda-chauffeur die me moest brengen, had er moeite mee om de plaats van bestemming te vinden. Het ligt ongeveer 8 km. van Mukono af. Ik werd afgezet bij het huis van Geoffrey, dat een mooi uitzicht over een vallei biedt maar verder doet hij er al 13 jaar over om er een comfortabel woonhuis van te maken. Gebrek aan geld en bovendien is er geen prioriteit voor het hebben van woongenot. Ook als docent op een universiteit schijn je weinig te verdienen.

Op het afgesproken tijdstip was er nog geen jongere te bekennen en Geoffrey nam uitgebreid de tijd om me zijn tuin te laten zien en te vertellen over de voor mij onbekende gewassen. Dwars door het zoete aardappelveld, cassaven etc. waarbij ik tot ver in de modder zakte met m'n slippers. Het was me nog steeds niet duidelijk òf en waar we een introductiebijeenkomst zouden hebben. Dat bleek uiteindelijk in het kantoor van Geoffrey zelf te zijn, waar het een flinke chaos was. De jongen die voor het huis van G. stenen bakt, was ook overgehaald om mee te doen. Met zijn handen nog onder de modder en zichtbare tegenzin zat hij er. Hij vond dat computers er zijn voor slimme mensen en voor blanken. Hij kon alleen maar stenen bakken. G. legde uit dat computers voor iedereen zijn en dat hij er heel veel aan kon hebben. Om dat te demonstreren typten we in Google 'stenen bakken' en kwam er o.a. een verrassend YouTube-filmpje naar voren, waarin op dezelfde primitieve manier stenen van modderige klei werden gebakken maar een aantal vernuftige trucjes. Hij kon zijn ogen niet geloven en het bewijs van het nut van een computer was voor hem geleverd! Vervolgens sloten er nog twee jongeren aan en we legden op mijn laptop allerlei mogelijkheden uit die een computer heeft.

Twee uur na het afgesproken tijdstip waren er 7 jongeren, van verschillende leeftijd en niveau. En allemaal willen ze graag meedoen aan het computerprogramma.
Hoe het technisch moet is me nog een raadsel. Mijn laptop is een essentieel onderdeel in elk geval. En verder had G. nog een computer staan die ook nog wel wat kon.....maar er zat geen Officepakket op. Gelukkig had ik dat bij me en kon het meteen installeren. Maar werd niet erg blij van de snelheid van het apparaat.... Verder stond er in een stoffige hoek nog een pc, die zou G. proberen aan de praat te krijgen. En er was ook nog ergens een laptop..... Nou ja, volgende week zaterdag de eerste les: Wat is een computer en waar kun je hem voor gebruiken

2 opmerkingen:

  1. Hoi lieve Jacky,

    Er valt genoeg te doen als ik het zo lees.
    Als je daar zit dan denk je waarschijnlijk...stuur svp alle oude computers
    hier heen! Prachtige tekst van die meiden. Super.
    Liefs Len

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Len, het is je gelukt om hier je reactie te plaatsen! Ik reageerde net op Magda haar opmerking op die oude computers. Zie vorige dag.
    grtz.2 Pie!

    BeantwoordenVerwijderen