zondag 24 oktober 2010

Even een kopietje....

Ik heb wat lesmateriaal uitgeschreven en wil dat kopiëren om uit te delen tijdens de lessen. In Mukono zijn talloze hutjes met internetcafé's die ook de mogelijkheid bieden om te printen en te kopiëren.
De eerste waar ik binnenga is een wat groter, stenen gebouw. Er zitten een aantal mensen te wachten en men laat me weten dat ik ook moet plaatsnemen in de wachtruimte. Na een tijdje wachten, deelt men mee dat de printer niet goed functioneert en dat ik beter naar de buren kan gaan. Bij de buren moet ik nog langer wachten, een half uur is niets. Als ik aan de beurt ben, blijkt mijn USBstick niet te passen. Hij is te dik en past niet naast de port waar de muis in zit. Ik moet het maar bij de volgende buren proberen. Het is daar redelijk stil, maar het meisje dat er werkt, wil eerst haar lunch opeten. Ik geef haar geen ongelijk, want lunch is een warme maaltijd en dat kun je niet zomaar laten staan. Eerst vanuit de computer printen, op een simpele deskjet waar de inkt bijna van op lijkt te zijn. En vervolgens door het kopieerapparaat om te vermenigvuldigen. Bladzijde voor bladzijde. Helaas blijkt het papier al snel op te zijn. Even naar de buren om een nieuw voorraadje te halen. Het is een hele klus en al met al ben ik drie uur onderweg. Het resultaat van de actie is een pakketje papier met net leesbare tekst. Maar ook met een vriendin rijker op mijn Facebook en Skype. Want ook hier ben je als blanke een interessant geval. Van een diepgaand contact hoeft geen sprake te zijn, men vraagt al snel naar je mobiele nummer en je Facebook. Dit is populair bij jongeren en als je in een internetcafé werkt, is er altijd een verbinding bij de hand.
Verder ga ik mijn lieve collega’s van VNN maar eens vragen wat kopieën te maken om dat mee te geven aan vriendin Marleen die me binnenkort komt opzoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten