dinsdag 4 maart 2014

Vogels spotten

Om kwart voor 7 vanmorgen heb ik voor de poort van mijn B&B Vila Katwe afgesproken met mijn vaste boda boda jongen. Maar hij staat er niet en de kans die ik hem geef van 7 minuten speling, grijpt hij niet. Oké, voor hem tien andere welwillende chauffeurs. Om 7 uur heb ik bij de vogelhut van Nabajjuzi Wetland, net buiten Masaka een afspraak met een vogelkenner. Hij zal mij in een paar uur kennis bijbrengen van Ugandese vogels.

Tonny, vogelhut met uitzicht op Nabajjuzi Wetland
De birdguide is aanbevolen door Wycliffe, de gastheer van Vila Katwe. Ik maakte telefonisch de afspraak met Tonny en aan zijn stem te horen veronderstelde ik dat hij een vrouw was. Toen Wycliffe me gisteravond nog ter voorbereiding een dikke vogelbijbel kwam brengen, moest hij er wel om lachen. Nee nee, het is een jongeman. En, ik moest het met nadruk horen, hij was geen homo.
Anyways, ik ben de discussie maar niet aangegaan. En voor iedereen die het wil weten: ik merk en zie niets op straat of in de krant over dit onderwerp waar de gemoederen bij ons zo hoog voor oplopen.
Ross's Turaco, prachtig en heel bijzonder in de vlucht

Tonny heeft een goeie telescoop en hij blijkt een echte kenner. Hij werkt voor Nature Uganda, the East Africa Natural History Society. Moeiteloos en snel zoomt hij de telescoop in op de vele verschillende vogels. We kijken van de uitkijktoren uit over het moeras. Daarnaast ondernemen we ook een wandeling door een stukje oerbos.

Ik ben de enige deelnemer en Tonny laat me enthousiast de vogels die we spotten in zijn boek zien. Na een aantal uren heb ik 30 verschillende soorten opgeschreven. Prachtige vogels in tropische kleuren. Ik heb ze perfect kunnen zien door de telescoop, maar ben ook dik tevreden met mijn nieuwe lichtgewicht 8x20 Leitzkijker.
Ik heb ook wat proberen vast te leggen met mijn camera, maar die is niet echt toereikend.

De special van dit gebied, de Shoebill, niet gezien. Maar dan wel: Sacred Ibis, Woodland Kingfishers, Black Headed Weavers, Scarlet chested Sunbirds, Rosses's Turaco, African Paradise Flycatcher, African Harrier Hawk etc.


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten