donderdag 6 maart 2014

Een afspraak met de Prime Minister

Tijdens mijn verblijf in Uganda in 2010 ontmoette ik Jackson Kasozi. Ik werd aan hem voorgesteld door zijn zoon Robert, die leraar was op de meisjesschool waar ik computerles gaf. Jackson was in zijn geboortestreek Kibaale bezig met het opzetten van een Beroepstrainingscentrum voor jongeren van 13 tot 24 jaar. Daarmee samenhangend wilde hij de levensomstandigheden van dit plattelandsgebied verbeteren. Aan de ontwikkeling van het trainingscentrum was een kerkelijke gemeenschap uit Engeland verbonden waar Jackson zelf als dominee 10 jaar had gewerkt. Maar veel hulp was nodig en Jackson vroeg me mee te helpen het project verder uit te werken. Het was een mooie uitdaging en om een goede basis te hebben in Nederland richtte ik een stichting op onder de naam Matendo.

Watervoorziening
Waterpomp in het dorp Ngangi
We besloten dat Matendo zich zou richten op de watervoorziening in de community waar het Trainingscentrum in opbouw was. De Engelse donoren financierden het centrum. In overleg met de lokale dorpshoofden werden plekken aangewezen voor de bouw van waterpompen. In projectvorm heeft Matendo nu 3 waterpompen kunnen realiseren.

Van Reverand tot Prime Minister
Jackson was een ideale contactpersoon voor de stichting Matendo. Hij kende zijn geboortestreek Kibaale als geen ander, was welbespraakt en communicatief op alle niveaus. Of het nu met niet-geschoolden in de community was als met een directeur van een nationaal waterbedrijf in Nederland (tijdens een kort verblijf in Nederland in 2011). Overal maakte hij indruk. Daarnaast heeft hij een lange termijn visie, iets wat bij menig Ugandees ontbreekt. Zo had hij een indrukwekkend ontwikkelingsplan voor het district Kibaale.

In 2012 werd Jackson gevraagd om toe te treden als 1e adviseur van His Majesty Solomon Gafabusa Iguru van het Bunyoro Kingdom.
His Majesty en Jackson tijdens ons bezoek in 2013

De 5 districten van Bunyoro-Kitara - onderste is Kibaale
Een koninkrijk in Uganda
Sinds de invoering van de Grondwet van Uganda in 1995 zijn 4 koninkrijken als zodanig door de regering van Uganda erkend: Boeganda, Bunyoro-Kitara, Busoga en Toro. Elk van dezen heeft een eigen beperkt politiek systeem, een eigen vorst en een eigen vlag.
Het koninkrijk van Bunyoro-Kitara is bestaat uit 5 grote districten. Kibaale is daar eentje van.
Rev Jackson Nsamba Kasozi, the prime minister of Bunyoro Kingdom

Het is plattelandsgebied, de bevolking is arm en weinig ontwikkeld. Maar het gebied is rijk aan grondstoffen, met name olie en mineralen en biedt grote kansen voor ontwikkeling. Op dit moment is er een strijd gaande om die ontwikkelingsmogelijkheden daadwerkelijk aan de bevolking toe te kennen. Zie het artikel dat onlangs verscheen in de Daily Monitor waarin Jackson de regering oproept om alle bezittingen terug te geven aan het koninkrijk: Bunyoro demands return of property

Doel bezoek
Om rapport uit te brengen over de 3e waterpomp die Matendo heeft gerealiseerd, plande ik deze reis naar Uganda. De eerste dagen zou ik in Masaka verblijven om Lenke en Reggie te bezoeken en me te verdiepen in de projecten die hun stichting UGoGreen is aangegaan.

Het afgelopen jaar was mijn contact met Jackson vanuit Nederland moeizaam. Hij had een zeer drukke agenda, veel op reis met His Majesty en rende van de ene naar de andere conferentie. Ik heb hem geregeld voorgesteld een ander contactpersoon naar voren te schuiven. Maar Jackson wil het nadrukkelijk zelf blijven doen omdat het contract bij de koning tijdelijk is.

Dan maar zondag
We kwamen overeen dat de maand maart heeft meest gelegen kwam voor mijn bezoek. We spraken af dat ik donderdag met Jackson naar Kibaale zou reizen. Helaas loopt het toch weer anders. De koning is ziek en Jackson moet hem in van alles vervangen. Zo heeft hij a.s. vrijdag een afspraak met de Minister van Binnenlandse zaken van Uganda in het residentieel paleis in de stad Hoima.
Jackson kan niet eerder dan zondag met mij naar Kibaale reizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten