woensdag 24 november 2010

Sprinkhanentijd

Het seizoen van de sprinkhanen is aangebroken. Het geldt hier als een echte lekkernij en de geroosterde beestjes worden overal aangeboden op straat. Mijn huisgenoot Tyas nam er een paar voor me mee. Je bent niet in Afrika geweest als je die beesten niet gegeten hebt, was zijn opmerking. De exemplaren van hem heb ik niet weg kunnen krijgen, ik had net een warme maaltijd op. Ik heb ze wel in close-up vereeuwigd op de foto.


Maar in Kibale kreeg ik een nieuwe kans. In een dorp waar ik vele bezoekjes bij familieleden van mijn gastheer aflegde, was men de zojuist gevangen sprinkhanen aan het 'pellen'. Dat wil zeggen dat van de levende beesten de vleugels en de poten worden afgetrokken.


En daarna, nog stuiptrekkend, in de hete bakpan. We kregen een zakje mee en 's avonds gaf ik me er ook aan over...Lekker?? Nou, nee, niet echt voor mij. Maar nu ben ik dan toch echt geland in Afrika!

2 opmerkingen:

  1. Jakkes, wij hebben het in Thailand gedaan en gezien en ook meelwormen. Krijg er nog de kribels van

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai zusje van me. Ja die sprinkhanen en meelwormen worden ook straks onze toekomst.Maar ik moet er ook niet aandenken. Het gezicht wat je trekt op de foto hoort er echt bij.
    Wat vervelend met die hand, neem maar pijnstillers in en dan maar hopen dat het wat helpt.
    Gr.Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen