donderdag 16 september 2010

Groningers in Uganda

De Hanzehogeschool uit Groningen blijkt de afgelopen vijf jaar gewerkt te hebben aan een project binnen vier technische hogescholen in Uganda. Doel was een verbetering van de kwaliteit van technisch geschoold personeel, in het bijzonder door een toename van het gebruik van ICT. In deze maand vind de afsluiting van het project plaats. Zie verder het artikel. Met een onderwijskundig adviseur, Christiena, van de Hanze had ik een kortdurend mailcontact. In de laatste fase van het traject is ze betrokken geweest bij het ontwikkelen van een nieuw onderwijsprogramma.


Verder heeft de Hanzehogeschool geld ingezameld om een stichting te steunen Bake for life. Deze stichting richt zich op het helpen van mensen, vooral gehandicapten, die een kleine bakkerij willen beginnen. Vervolgens ontstond het plan om ook een bakkersschool te beginnen. Daar is Christiena ook bij betrokken.

2 opmerkingen:

  1. Vroeger werd gezegd dat ontwikkelings- samenwerking te veel was gebaseerd op het geven van goederen, bijvoorbeeld tractoren. Na enige tijd gingen die tractoren kapot en bleven ze staan omdat er gebrek was aan kennis of aan onderdelen om ze te repareren. Ik weet niet hoe vaak dit voorkwam, maar voor sommige mensen was dit een reden om helemaal niets aan ontwikkelingssamenwerking te willen doen.
    Nu ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen op ICT gebied. Is er meer behoefte aan ICT-kennis of is er meer behoefte aan computers en andere hardware? Mogelijk weet jij eind december daarover meer.
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter, je raakt een voor mij actueel punt. Ik ben ook erg benieuwd wat ik aantref. Is er tekort aan kennis of aan materie? Ik zal proberen er uitgebreid verslag van te gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen