zaterdag 18 februari 2012

Nemen en geven

Met een geleende auto en Robert als personal driver, reizen we naar het Kibaale District. Dit ligt ongeveer 225 km van Kampala. De afstand in kilometers is niet indrukwekkend, maar voor het afleggen van zo'n afstand moet je al gauw vijf tot zes uur rekenen. Voordat je Kampala uit bent, ben je al snel anderhalf uur verder. De hoofdweg van Kampala naar Fort Portal is het laatste jaar een eind verder geasfalteerd dan voorheen. Dat schiet dan wel weer lekker op.

Foto's en kleren
Het huis waarin we verblijven, heeft Jackson als oudste zoon, geërfd van zijn ouders. Het is een prachtig huis, maar heeft geen stromend water en elektriciteit.

Tijdens mijn vorige verblijf maakte ik van verschillende buren familieportretten. Deze liet ik afdrukken, in lijstjes gedaan en tijdens dit bezoek bracht ik ze rond. Onder het mom van: ik neem iets van jullie (jullie beeltenis), maar wil daar ook iets voor teruggeven. Het valt dan weer op dat ondanks de armoede en gezondheidsproblemen (Hiv/Aids), men zo vrolijk is. Blije gezichten, gelach, spelende kinderen die lol hebben met een rollende fietsband of een bal gemaakt van plastic zakjes.


Van de kinderkleren, die we meenamen vanuit Nederland, maken we per familie evenredige stapeltjes. Na ons vertrek heeft Jackson de kleren naar zijn buren en andere families gebracht.
We waken ervoor om zelf de rijke mzungus uit te hangen, die alleen maar komen 'geven'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten