zondag 14 oktober 2012

Een Koning in Uganda

Er zijn veel kanalen waar ik op publiceer over Matendo, maar geregeld vergeet ik mijn eigen blog. Toch wel leuk om hier ook geregeld een update te plaatsen.
Het gaat in dit weblog meer om mijn eigen persoonlijke beleving van de band die ik met Uganda ben aangegaan.
Wil je actueel op de hoogte blijven van project Matendo, kijk dan op:
Prime Minister
In het afgelopen voorjaar meldde Jackson in een telefoongesprek dat hij een nieuwe functie had aanvaard. En wel: Prime Minister of King Solomon Iguru. Met deze mededeling bracht hij me nogal in verwarring. Ik kon het absoluut niet plaatsen. Koning? Waar, wat en hoe? Uganda is toch een republiek, president Museveni is aan de macht. Praatte Jackson double dutch?? Ik ging op zoek naar informatie op internet en al gauw kwam ik er achter dat Uganda van oudsher is opgedeeld in verschillende koninkrijken. In tijden dat dictators aan de macht waren, zijn de koningen verdreven. Maar de koningshuizen bleven bij de bevolking een belangrijke reputatie behouden. In 1995 zijn er 4 koninkrijken in ere hersteld en het koninkrijk Bunyoro-Kitara, West Uganda, is nu het meest actief. Voor Jackson is het aanbod voor deze functie een prachtige bevestiging op al zijn inspanningen die hij jarenlang onder moeilijke omstandigheden heeft verricht.
Lees meer over wat het Koninkrijk betekent bij Laatste Nieuws.

Jackson is voor de coördinatie van het project Matendo van essentieel belang. Hij levert de gegevens aan die wij nodig hebben om een project in te dienen bij bijvoorbeeld de 1%Club en coördineert de uitvoering. We zijn heel tevreden over hoe we de eerste waterpomp hebben gerealiseerd. Dat was mede te danken aan de rol van Jackson. Nu is hij in veel groter verband actief betrokken bij het ontwikkelingswerk. De regio Kibaale valt onder het gebied van het Koninkrijk, maar is een relatief klein onderdeel.

Koning Solomon Iguru in traditionele kleding
De laatste keer dat ik Jackson sprak door de telefoon, zat hij in een matatu (een plaatselijke taxi waar ik al veel overgeschreven heb). Hij vertelde ook dat zijn inspanning voor His Majesty vrijwilligerswerk is en we moeten ons geen luxe bolide voorstellen waar hij in rondgereden wordt. Het is geen paleis waar hij in woont en werkt, maar een gewone kantooromgeving.
Toch, als ik het plaatje zie van Koning Salomon Iguru, fantaseer ik toch wel het een en ander.

Bezoek aan Bea
Momenteel reist Jackson de wereld rond als 1e adviseur aan de zijde van His Majesty (zoals hij hem noemt). Nederland zit ook in de planning. Wanneer is niet duidelijk, maar de link die er intussen met Nederland is gegroeid, is de moeite waard. Jackson: jullie hebben toch ook een koningin, kun je daar een bezoekje mee regelen? 
Is het een grapje? Op dit moment kan ik het geheel nog niet goed inschatten. Maar we zullen een leuk bezoek organiseren als het zover is. Met of zonder koning of koningin.

Voortgang waterproject
Op dit moment zitten we even in de wachtstand. We kunnen zo van start met het realiseren van een nieuwe waterpomp, in een nabijgelegen dorp in Kibaale. Maar eerst willen we afspraken over de coördinatie. Misschien kunnen we dit jaar nog zaken doen met Jackson als hij Nederland bezoekt. In februari 2013 zullen Kobi en ik, als bestuursleden van Matendo,  in elk geval Uganda bezoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten