vrijdag 28 oktober 2011

Het avontuur zet zich voort in Nederland

Vorig jaar zat ik in de maanden oktober, november en december als vrijwilliger (computeronderwijs) in Uganda. De belevenissen beschreef ik in dit weblog. Eenmaal terug in Nederland kreeg ik steeds sterker het gevoel ook vanuit Nederland iets te willen betekenen voor Uganda. De kiemen en contacten daarvoor waren al gelegd in Uganda. In contact met de projectleider van Matendo, Jackson Kasozi, besloot ik om me toe te leggen op verbetering van de drinkwatervoorziening voor de plaatselijke bevolking in het Kibaale district (West-Uganda).
Ik kreeg twee enthousiaste vrouwen uit Groningen mee in de ideeën en het resultaat was de oprichting van een stichting. Van hieruit kreeg ik een nummer van de Kamer van Koophandel (KvK) en een zakelijk rekeningnummer. Het heeft maanden geduurd voordat het geregeld was in ons bureaucratisch Nederland. Maar als het idee eenmaal helder is, komt het uiteindelijk helemaal goed. En het is nu degelijk geregeld. Met de nummers van KvK en de Triodosbank besta je ineens. En in combinatie met een website, Facebook en een logo voor het project heb je ineens een formele status.

Het ontstaan van het logo van Matendo vind ik hier ook vermeldenswaardig. Als twitterfan deed ik via Twitter op een zaterdagmiddag een oproep voor een pro deo logo-ontwerp voor het project uit Uganda. Binnen een kwartier reageerde er een student uit Brabant. We wisselden informatie uit en diezelfde middag had ik een

prachtig logo in een juist vormgevingsbestand in huis! Daarnaast meldde zich nog iemand die te zijner tijd een flyer wil vormgeven. Lang leve de Social Media!

Voor de uitgangspunten voor Matendo in Nederland en de activiteiten, verwijs ik naar de website van Matendo en naar de fanpage van Facebook.
Maar één ding wil ik er hier nog wel over kwijt: het mooie van Matendo is dat alles opgezet en begeleid wordt door de Ugandezen zelf. Alhoewel aantrekkelijk vanwege snel resultaat, gelooft de Ugandese begeleidingscommissie niet in louter alleen financiële donaties uit het buitenland. Dit leidt niet tot een duurzaam project. Eerst moet er draagvlak zijn bij de plaatselijke bevolking. En dat kost tijd. Van daaruit ontstaat respect en een gevoel van medeverantwoordelijk zijn. Dat is nodig om zonder hulp van buitenaf, de aangelegde voorzieningen te onderhouden en beheren.

Dit weblog wil ik vooral inzetten voor mijn persoonlijke belevenissen met Matendo.

Volgende week komt Jackson voor een werkbezoek naar Nederland. De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest hem een interessant programma te bieden. Van officiële bezoeken bij Waterbedrijven, een heus evenement met de naam MatendoMaaltijdMeeting tot aan bezoeken bij vrienden,familie (en Amsterdam!) om Jackson te laten kennismaken met de Nederlandse samenleving. Mijn mede-bestuursleden, Kobi en Wyp, helpen een prettig handje mee.
Vandaag een persbericht geschreven om een buurman, die journalist is bij het Dagblad van het Noorden, enthousiast te krijgen voor een verhaal in de krant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten