zondag 18 juli 2010

En de keuze is gevallen op: Uganda


Begin dit jaar ontdekte ik dat ik in de gelegenheid was om drie maanden verlof op te nemen. Ik besloot om deze tijd te gebruiken om naar Afrika te gaan als vrijwilliger. Dit heb ik eigenlijk mijn hele leven al gewild. Mijn keuze is uiteindelijk Uganda geworden. Met de stichting Sypo ben ik het contact aangegaan en de mail van hen geeft aan waar het ongeveer op neer gaat komen:
We kunnen zeker iets interessants voor je vinden, maar het probleem op dit moment is dat veel organisaties niet zover vooruit willen plannen door zich nu al vast te plannen op je komst. De enige die nu al heeft gezegd dat ze je hulp zeker zullen waarderen is de lokale overheid, die heel graag computertrainingen (vooral office) zouden krijgen. Dat zou een plaatsing zijn die veel initiatief van jouw kant vraagt, omdat er geen bestaand trainingsschema klaar zal liggen, en de faciliteiten niet heel erg overvloedig zullen zijn. Het district Mukono is enkele maanden geleden in tweeën gesplitst, waardoor nu ook het district Buikwe is ontstaan. Er is daar nu een nieuw hoofdkwartier, met voornamelijk nieuwe ambtenaren, die uitzonderlijk slecht voorbereid zijn en nauwelijks ervaring met computers hebben. Je hulp zou daar dus erg welkom zijn. In de komende tijd kunnen we proberen je activiteiten (je blijft best lang, dus we moeten wel zorgen dat het interessant blijft) aan te vullen, bijvoorbeeld met soortgelijk werk op lokale scholen. Een grote meisjesschool heeft al aangegeven dat ze je waarschijnlijk graag daarvoor zouden ontvangen. Als je nog totaal andere dingen ook graag zou willen doen kunnen we het natuurlijk ook regelen.

De komende maanden verzamel ik informatie over Uganda en alles wat met vrijwilligerswerk in Afrika te maken heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten